Om ni har några frågor – så har vi svaren!
Hittar du inte det du söker? Kontakta oss på info@taktaltgotland.se så hjälper vi dig!

Generella frågor

Hur fungerar det här med taktält egentligen?

Ett taktält är ett ihopfällbart tält som fästes på bilens takräcke. Du har egna takräcken monterade på bilen när du kommer till oss. Allt du behöver göra är att ta ett mått på dina räcken för att säkerställa att de passar, det gör du såhär (länk).

Hur lång tid tar det att slå läger?

För en van användare tar det ca 5 min men räkna med 10-15 min första natten. Vi ser till att du/ni känner er trygga inför er första natt och visar er på plats hur det går till att fälla ut samt ihop taktältet. Vi kommer även tillhandahålla en instruktionsvideo där ni kan se hur det går till. Sen är det bara att klocka familjen vem som är snabbast!

Hur mycket får jag lasta på mitt takräcke?

Det beror på bilens kapacitet, du finner detta i din instruktionsbok. En vanlig bil får i normalfallet lasta 75-100kg på bilens takräcke. Det är också den angivna dynamiska vikten som gäller vid körning, vid stillastående klarar den betydligt mer. Du behöver tillse att din bil och takräcke får lasta vikten. De allra flesta bilar och takräcken klarar detta. Osäker? Spana in vår guide (länk) och kolla så att du får lasta, sen är det bara att köra!

Fördelar med taktält:

– Äventyret (för att inte tala om barnens äventyr!)
– Du slipper markkylan som vid tältning på marken
– Bra ventilation, du bestämmer utsikten i alla väderstreck
– Spara plats genom att behålla sovsäck/kudde i tältet
– Campa nästan var du vill
– Du slår läger på några minuter
– Du slipper vakna 03:30 av en sten/pinne i ryggen

Vilken storlek på tält ska jag välja?

Ett 140 cm tält lämpar sig för två vuxna och ett mindre barn. Ett tält med en liggyta på 180 cm rymmer upp till 4-5 personer, beroende på storlek och längd.  Tältet har en madrass på 6-7cm och du kan behålla sovsäck/sängkläder i tältet under din vistelse, bara att fälla ihop och åka vidare! När man campar breder man ju ofta inte ut sig lika fullt som i sin vanliga säng men vill man campa lyxigt tar man såklart ett större tält och breder ut sig efter önskemål.

Hur försäkras taktältet?

Om du hyr taktält hos oss är detta försäkrat i din egen hemförsäkring. Vi har undersökt möjligheten att ha alla våra tält försäkrade hos oss men tyvärr är inte detta möjligt.

Vad gäller vid avflyttning?

Vid avflyttning skall du tömma förrådet helt och hållet samt sopa ur det så att det är rent och snyggt för nästa hyresgäst som vill flytta in efter dig. Vid entrén till förrådsbyggnaden finns det sopborste och skyffel du kan låna. Om förrådet inte är tömt ordentligt och städat kommer du att debiteras en avgift om 500 kr.

Hur betalar jag för mitt förråd?

Hyran för förrådet erläggs i förskott och betalas genom en betalning hos KLARNA.

Hur vet jag var förrådet som jag skall hyra ligger?

När du bokar ditt förråd så ser du också numret på förrådet. Alla förråd i serien 100 ligger i den norra (bortre) byggnaden, alla förråd som börjar med 200 ligger i den södra (första) byggnaden. På översiktskartan kan du se i vilken byggnad ditt förråd är beläget, på kartan för förrådsbyggnad 1 respektive förrådsbyggnad 2 kan du se exakt var ditt förråd är beläget i respektive byggnad.

Behöver jag försäkra mina saker som jag förvarar hos Visby Self Storage?

I de flesta fall så har du en försäkring via din hemförsäkring för saker i ett förråd upp till ett värde av 30 000 kr, kolla för säkerhets skull med ditt försäkringsbolag. Om dina saker är värda högre än så rekommenderar vi er att teckna en tilläggsförsäkring hos ert försäkringsbolag.

Kan man förvara vad som helst i era förråd?

Ja, nästan. Dock inga brandfarliga flyktiga vätskor eller gaser, inga gasoltuber, ingen alkohol, matvaror eller levande växter.

Hur hittar jag till Visby Selfstorage?

Du finner en karta och vägbeskrivning här.